Break the pattern

På samhällskunskapen har vi fått en uppgift som heter Break the pattern. Den går ut på att i grupper göra saker som sticker ut från normerna.
Bryter emot oskrivna regler.
Vi ska bete oss som efterblivna stördon, kort sagt.
Så idag gick vi ner på stan för att plocka fram våra sides of a retard.
På min lott föll att sätta mig vid samma bord som några som satt och fikade. Så ja, vi såg ut ett par i 50årsåldern som offer och jag gick fram. De andra satte sig en bit bort för att kolla rektionen hos försökskaninerna. Till saken hör att på den enda lediga stolen hade de lagt en bricka.

- Är ni klara med den där? frågar jag och pekar på brickan.
- Eh, ja?
Så jag tar brickan, lägger den på bordet bredvid och sätter mig på stolen.
Och är tyst.
Tittar inte på dem, säger ingenting.
- Jaha.. har du slutat skolan eller? frågar gubben efter ett tag.
- Japp.
- Ok.. och, eh, då sätter du dig bara här och spanar eller? fortsätter han och tittar på mig som om jag var fem år.
- Jo.
Nu öppnar tanten bredvid honom munnen:
- Jaha, alltså väntar du på någon eller?
- Nae.
Kort harkling.
Dom tittar på varandra.
Jag vill dö.
Ingen säger något, gubben sörplar kaffe.
Tanten harklar sig och frågar igen:
- Så du har inga kompisar som ska komma och möta dig eller?
Nu låter det inte längre som att de pratar med en femåring.
Nu låter det mer som en handikappad femåring.
Utvecklingsstörd.
- Näe, inte det.. svarar jag och fortsätter titta upp i taket och ner mot gallerian.
Fan vad jag ångrar mig.
Varför vill jag skämma ut mig såhär?
Helvete.
Det går några minuter. Många minuter.
Båda två vill gå därifrån, det märks, men det gör dom såklart inte.
Istället sitter de kvar där med sina nyfunna retardvän och harklar sig och tittar på varandra.
VAD FAN GÅR DOM INTE FÖR?!
Vi sitter där ett tag till.
Emma gör tummen upp.
Mitt inre gör tummen ner.
Långt ner.
Satan vad pinsamt.
Efter 19 år går dom.
- Jaha, tack då.. säger gubben.
Tanten säger inget. Hon harklar sig bara.



Kommentarer
Postat av: Johanna

att du vågar :P tack för dagens asgarv ;)

2009-09-14 @ 23:37:17
Postat av: Sophie

hahahahaha, gud va roligt xD



förresten, du vill inte vara med i min tävling om veckans outfit som börjar imorgon? :) allt du behöver göra för att vara med är att maila outfit + bloggadress till [email protected] ! du kan vinna länk, gästbloggande i 1 vecka och ett vinnarinlägg skrivet av mig! :)

2009-09-27 @ 14:12:29
URL: http://iheartfashion.blogg.se/

Gör mig glad med en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din URL/Bloggadress:

Din Kommentar:

Trackback
RSS 2.0