surströmming

Nu vet jag precis hur jag ska bli när jag bli gammal! Som Kerstin! Kerstin är nog den sötaste lilla tanten jag vet. Hon är väl runt 85 år, hur pigg som helst och bakar världens godaste rabarberpaj! Sedan drack hon snaps med karlakarlarna igår när det vankades årlig surströmmingsfest här på knuttebostreet. Ända minuset hos människan är väl att hon käkar surströmming. Det är verkligen nånting som jag aldrig någonsin kommer utsätta min mun för. Den dagen jag öppnar munnen för att stoppa in en rutten fiskliknande sak med rödlök på i munnen är det nog dags för mig att säga godnatt och tack för mig. Den dagen , den sorgen..
 För finns det någonting äckligare än surströmming? Bara namnet får mig att kväljas och tänka på sura fotbollstrumpor och otvättade benskydd. Och vadå surströmming? Sura dödskallar, sursockrade ahlgrens och sodapops, DET är surt. De där vidriga, illaluktande och slemmiga varelserna som emot alla tänkbara anledningar kallas mat är bara.. uh!
Det är inte konstigt att folk måste hälla i sig 8-9 snapsar för att bedöva smaklökarna (och luktsinnet) och på så sätt få ner en tugga eller två av de små delikatesserna..


Kommentarer
Postat av: Lexi

Svar: japp riktigt kass!

2008-08-24 @ 20:47:01
URL: http://alexxxi.blogg.se/
Postat av: kristin

sv: tack så mycket :).

fin bakgrund du har :)

2008-08-24 @ 22:15:52
URL: http://fkj.blogg.se/
Postat av: En som var där!

Håller med dig om Kerstin! Det är en riktig gogumma!

2008-08-25 @ 14:05:24
Postat av: Jnn

jag behöv inga snaps, de gå ne ändå ;)

2008-08-27 @ 20:52:57

Gör mig glad med en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din URL/Bloggadress:

Din Kommentar:

Trackback
RSS 2.0